STATUT PRZEDSZKOLA NR 107 SŁONECZKO
Priorytetem naszego przedszkola jest edukacja zdrowotna oraz regionalna dzieci.
Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego i rozwoju intelektualnego.
W naszych działaniach zmierzmy do tego, aby dzieci dbały o zdrowie swoje i innych, a nasze działania zmierzają do tego, aby istnieć w środowisku jako PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE. Poczucie tożsamości z własnym regionem jest bardzo ważnym elementem wychowania, dlatego też placówka stwarza warunki do wzrastania dziecka w poczuciu przynależności do własnej rodziny, miasta i regionu dolnośląskiego.
Pragniemy dążyć do tego, aby całe otoczenie przedszkola sprzyjało zachowaniom prozdrowotnym i proregionalnym.
W ramach promocji zdrowia od 2004 roku realizujemy Miejski Program Profilaktyki Logopedycznej.
Nasza placówka wyróżnia się współpracą z nowo przyjętymi dziećmi i ich rodzicami w ramach realizacji Projektu Spotkań Adaptacyjnych.
Cechą charakterystyczna są działania ekologiczne realizowane w oparciu o program ,,Z ekologią na ty”.
Wprowadzenie programu spowodowało dużą aktywność rodziców włączających się do działań ekologicznych (zbieranie surowców wtórnych, sadzenie drzewek, udział w konkursach tematycznych).
Przedszkole zapewnia pełny rozwój każdego dziecka w ramach realizowanego programu ,,Praca z dzieckiem o specyficznych potrzebach edukacyjnych”.
MISJA PRZEDSZKOLA
-
PRZEDSZKOLE WSPIERA PRAWIDŁOWY ROZWÓJ DZIECKA W RELACJACH ZE ŚRODOWISKIEM SPOŁECZNYM I PRZYRODNICZYM, UMOŻLIWIAJĄC MU ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ ZGODNIE Z JEGO POTENCJAŁEM ROZWOJOWYM.
-
PRZEDSZKOLE PRZYGOTOWUJE DZIECI DO PEŁNIENIA RÓL SPOŁECZNYCH: ROLI CZŁONKA GRUPY RÓWIEŚNICZEJ, RODZINY, UCZNIA I CZŁONKA SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ.
-
RODZICE SĄ WSPÓŁAUTORAMI I PEŁNYMI CZŁONKAMI ŻYCIA PRZEDSZKOLNEGO.
-
NAD ROZWOJEM DZIECI CZUWA WYKWALIFIKOWANA, KOMPETENTNA, ZAANGAŻOWANA I ODPOWIEDZIALNA KADRA PEDAGOGICZNA, STOSUJĄCA NOWOCZESNE METODY PRACY.
-
PRZEDSZKOLE UMOŻLIWIA WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH WSZYSTKIM DZIECIOM ORAZ UWZGLĘDNIA W SWOICH DZIAŁANIACH POTRZEBY ŚRODOWISKA.
-
KAŻDE DZIECKO MA MOŻLIWOŚĆ OSIĄGNIĘCIA SUKCESU NA MIARĘ WŁASNYCH MOŻLIWOŚCI.
-
SPRAWIAMY ŻE PRZEDSZKOLAKI CZUJĄ SIĘ KOCHANE, AKCEPTOWANE I SZCZĘŚLIWE.
-
NASZĄ SPECYFIKACJĄ JEST EDUKACJA REGIONALNA I KSZTAŁTOWANIE POSTAW PROZDROWOTNYCH.
WIZJA
-
DBAMY O ZDROWIE NASZYCH DZIECI I SZANUJEMY ŚRODOWISKO PRZYRODNICZE.
-
RESPEKTUJEMY W NASZYM PRZEDSZKOLU AKCEPTOWANY PRZEZ RODZICÓW SYSTEM WARTOŚCI.
-
STWARZAMY DZIECKU MOŻLIWOŚCI ROZWOJU ZGODNIE Z JEGO WRODZONYM POTENCJAŁEM I ZAINTERESOWANIAMI.
-
JESTEŚMY PRZEDSZKOLEM GDZIE KAŻDE DZIECKO ROZUMIE ZNACZENIE ZDROWIA DLA ROZWOJU CZŁOWIEKA I NIE JEST OBOJĘTNE NA PIĘKNO OTACZAJĄCEGO NAS ŚWIATA.
-
ROZWIJAMY POSTAWY PATRIOTYCZNE DZIECKA POPRZEZ WZMACNIANIE PRZYNALEŻNOŚCI REGIONALNEJ I KULTYWOWANIE TRADYCJI.
ABSOLWENT PRZEDSZKOLA JEST
-
DOJRZAŁY EMOCJONALNIE , AKTYWNY, SPRAWNY, PRACOWITY;
-
KULTURALNY, KOLEŻEŃSKI, NIE ZACHOWUJE SIĘ AGRESYWNIE, JEST USPOŁECZNIONY;
-
ROZWIĄZUJE NA SWOJA MIARĘ, RÓŻNORODNE PROBLEMY W SWOIM I CUDZYM DZIAŁANIU;
-
RADOSNY, OTWARTY NA INNYCH;
-
PROPAGATOREM ZDROWEGO STYLU ŻYCIA W RODZINIE;
-
SZANUJE ŚRODOWISKO PRZYRODNICZE, ŻYJE W PRZYJAŹNI Z PRZYRODĄ;
-
KOCHA SWOJĄ RODZINĘ, MAŁĄ OJCZYZNĘ, SWÓJ KRAJ;
-
JEST TWÓRCZY I WRAŻLIWY NA PIĘKNO;
-
MA POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI, WIERZY WE WŁASNE MOŻLIWOŚCI;
-
SWOBODNIE WYPOWIADA SIĘ NA RÓŻNE TEMATY, DBA O WŁASNY ROZWÓJ;
PODSTAWA PRAWNA
– Ustawa z dnia 08.03.1990 r. samorządzie gminnym/ tekst jednolity Dz. U. Z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami.
– Ustawa z dnia 07.09.1991 r o systemie oświaty/ tekst jednolity Dz. U. Z 2004r. Nr256 poz. 2572 ze zmianami.
– Konwencja Praw Dziecka /Dz.U.z 1991r Nr 120 poz 526 ze zmianami.
– Uchwała Nr XII/4662/99 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 21.10.1999 r. w sprawie określania form organizacyjnych samorządowych przedszkoli – z późniejszymi zmianami.
– Rozporządzenia MEN z dnia 21.05.2001 r w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola, oraz publicznych szkół/ Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami.
– Rozporządzenie MEN z dnia 23.12.2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół/ Dz. U. Z 2009 r. Nr 4, poz. 17 z późniejszymi zmianami.
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Przedszkole Nr 107 Słoneczko ma swoja siedzibę przy ul. Stysia 71 we Wrocławiu.
-
Dla celów statystycznych i identyfikacyjnych Przedszkole posiada NIP i REGON.
-
Na wniosek Rady Pedagogicznej przedszkola nadano imię ,, Słoneczko”. Nazwę nadał organ prowadzący.
§ 2
Organem prowadzącym jest Gmina Wrocław.
§ 3
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Dolnośląski Kurator Oświaty.
§ 4
Przedszkole jest jednostką organizacyjną gminy, działającą w formie jednostki budżetowej.
§ 5
Przedszkole nie posiada osobowości prawnej i rozlicza się z budżetem Gminy za pośrednictwem Wydziału Edukacji i Zarządu Obsługi Jednostek Miejskich.
§ 6
W pieczątkach, emblematach i oznakowaniach jest używana nazwa:
Przedszkole nr 107 ,, Słoneczko”.
ul W. Stysia 71
53-529 Wrocław ,
tel 071 79 40 717
REGON 930113046;
NIP 889-23-14-549
II INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
§ 7
-
Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10,05 godzin i jest bezpośrednio zależny od potrzeb środowiska.
-
Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
-
Termin przerwy w pracy przedszkola w miesiącu lipcu i sierpniu ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z Rada Pedagogiczną w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
-
W miesiącu wakacyjnym w trakcie którego przedszkole prowadzi działalność wychowawczo-dydaktyczną mogą być przyjmowane dzieci z innych placówek korzystających w tym czasie z przerwy wakacyjnej.
-
W czasie przerwy wakacyjnej rodzic może skorzystać z usług przedszkola dyżurującego pod warunkiem wpisania dziecka na listę w przedszkolu do którego uczęszcza do dnia 15 czerwca danego roku szkolnego.
-
W przedszkolu funkcjonują tylko grupy całodzienne, powyżej 5 godzin.
-
Przedszkole może być miejscem praktyk pedagogicznych dla potrzeb Zakładu Kształcenia Nauczycieli lub innych instytucji.
-
W przedszkolu na prośbę rodziców zgodnie z potrzebami i możliwościami rozwojowymi dzieci mogą być organizowanie zajęcia dodatkowe
-
Zajęcia mogą się odbywać tylko i wyłącznie po zadeklarowanym w umowie o „Świadczeniu usług” czasie pobytu dziecka w przedszkolu
-
Pełną odpowiedzialność za dzieci w czasie zajęć dodatkowych organizowanych poza czasem pobytu dziecka w przedszkolu ponosi osoba prowadząca zajęcia
-
Wysokość opłat za świadczenia przedszkoli prowadzonych przez miasto określa Uchwała Rady Miejskiej. Opłatę miesięczną wnoszą rodzice ( opiekunowie) dziecka za każdy miesiąc pobytu dziecka w przedszkolu. powyżej 5 godzin dziennie w przypadku dzieci 3i4 letnich oraz powyżej 8 godzin dziennie w przypadku dzieci 5 i 6 letnich.
-
Opłata za każdą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu poza bezpłatnym czasem wynosi 1zł
-
Personel może korzystać z wyżywienia na terenie placówki zgodnie z odrębną kalkulacją stawki.
-
W przedszkolu korzysta się z trzech posiłków.
-
Koszt wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców bądź opiekunów. Opłatę za usługi świadczone przez przedszkole wnoszą rodzice z góry do 15-go każdego miesiąca.
-
Rodzice wnoszą opłatę z tytułu usług świadczonych przez przedszkole na wskazany rachunek bankowy.
-
Zwalnia się z opłat za pobyt dziecka w przedszkolu powyżej 5 godzin dziennie rodziców posiadających co najmniej troje dzieci pozostających na ich utrzymaniu i we wspólnym gospodarstwie domowym. W przypadku dziecka pełnoletniego uwzględnia się tylko dzieci pobierające naukę, jednak nie dłużej niż do 24 roku życia.
-
Zwolnienia w opłacie za usługi przedszkola dokonuje dyrektor na pisemny, udokumentowany wniosek rodzica ( prawnego opiekuna) w zakresie zgodnym z uchwałą, Rady Miejskiej Wrocławia.
-
W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu opłata miesięczna o której mowa w pkt.9 ulega zmniejszeniu odpowiednio do czasu trwania nieobecności.
III CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 8
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz z aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Celem przedszkola jest:
-
Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.
-
Budowanie systemu wartości w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre a co złe.
-
Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
-
Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi dorosłymi.
-
Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych.
-
Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
-
Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
-
Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
-
Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodzin, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
-
Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności które są ważne w edukacji szkolnej.
§ 9
Placówka realizuje zadania w ścisłym współdziałaniu z rodzicami i za ich zgodą, zgodnie z Konwencją Praw Dziecka, a w szczególności po przez:
-
Współdziałanie z poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
-
Zapewnienie dziecku w wieku 5 lat odbywanie rocznego obowiązkowe przygotowania przedszkolnego.
-
Współpracy z rodzicami dzieci podlegającymi obowiązkowi, o którym mowa w pkt.2, do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej,
-
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut, a jako czas trwania zajęć programowych i zajęć dodatkowych przyjmuje się:
a) 3-4 latki – ok. 15 minut
b)5-6- latki – ok. 30 minut
-
Przedszkole organizuje działalność innowacyjną w oparciu o programy własne i działania wzmacniające dzieci.
-
Dla zapewnienia skuteczności oddziaływań wychowawczych, w miarę możliwości ten sam nauczyciel prowadzi oddział przez cały okres pobytu dzieci w placówce.
-
Nauczyciel stara się upowszechnić wiedzę ekologiczną wśród dzieci, oraz kształtować właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska.
-
W pracy wychowawczo dydaktycznej nauczyciel zapewnia podtrzymywanie kultury, tradycji regionalnej, oraz narodowej.
IV BEZPIECZEŃSTWO WYCHOWANKÓW
§ 10
-
W placówce wychowankowie mają zapewnioną stałą opiekę ze strony pracowników pedagogicznych. Opiekę wspomagają pracownicy obsługi i administracji.
-
Nie dopuszcza się do pozostawienia dzieci bez opieki nauczyciela w sali, szatni, ciągach komunikacyjnych oraz na terenie ogrodu przedszkolnego.
-
Przedszkole przejmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka od momentu oddania dziecka przez rodziców (opiekunów) pod opiekę nauczyciela.
-
W swoim zakresie czynności, każdy pracownik przedszkola posiada szczegółowe zapisy dotyczące odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci oraz bezpieczeństwo na stanowiska pracy.
-
Nauczyciel przed przystąpieniem do pracy sprawdza salę pobytu dzieci, teren zabaw, ogród przedszkolny pod względem bezpieczeństwa. W przypadku stwierdzenia zagrożenia powiadamia dyrektora oraz zabezpiecza zagrożony teren przed wstępem dzieci.
-
W przedszkolu są organizowane zajęcia dodatkowe przez nauczycieli (instruktorów) z pełnymi kwalifikacjami pedagogicznymi i przeszkolonymi pod względem bhp i ppż.
-
Pracownicy administracyjno – obsługowi są odpowiedzialni za prawidłową realizację procedur HACCP pod względem bezpiecznego funkcjonowania placówki w zakresie zaopatrzenia i przygotowania posiłków, oraz higienicznych bezpiecznych warunków pobytu.
-
Sprzęty, zabawki, meble, pomoce dydaktyczne oraz inne wyposażenie musi posiadać wymagane atesty i certyfikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Nie dopuszcza się do użytku sprzętów zepsutych i uszkodzonych.
-
W placówce obowiązuje książka kontroli sprzętów i urządzeń za który odpowiedzialny jest pracownik służb bhp i konserwator.
-
Dyrektor jest odpowiedzialny za przeglądy techniczne sprzętów i urządzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp i ppż.
-
Przed wyjściem z dziećmi poza teren( wycieczki, dłuższe spacery) fakt ten należy zgłosić dyrektorowi przedszkola i zapewnić opiekę jednej osoby dorosłej dla grupy liczącej 10 dzieci. Wyjścia należy wpisać do „Księgi wyjść”. Uzyskać zgodę rodziców na piśmie, określić cel wycieczki, wyjścia.
-
Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział jednemu lub dwóm nauczycielom, jeśli czas zajęć w oddziale jest dłuższy niż 5 godzin dziennie.
-
Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców( opiekunów) zapewniających dziecku pełne bezpieczeństwo. Odbiór dziecka z przedszkola przez inne osoby niż rodzice (opiekunowie),może nastąpić tylko na podstawie pisemnego upoważnienia rodziców (opiekunów), złożonego osobiście w placówce, podpisanego przez rodzica (opiekuna) w obecności dyrektora przedszkola lub osoby odpowiedzialnej za dzieci danej grupy. Osoba upoważniona powinna być pełnoletnia i posiadać pełną zdolność do czynności prawnych.
-
W przypadku podejrzenia, że osoba odbierająca dziecko z przedszkola jest pod wpływem środków odurzających lub w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, personel przedszkola zatrzymuje dziecko w przedszkolu i powiadamia o tym rodziców(opiekunów)- drugiego rodzica (opiekuna). W sytuacjach konfliktowych, spowodowanych powyższym podejrzeniem lub stwierdzeniem zawiadamia Policję . Dziecko nie może być powierzone opiece osoby, co do której istnieje wątpliwość, czy jest w stanie zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo.
V ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE:
§ 11
-
Organami przedszkola są:
-
-
Dyrektor Przedszkola,
-
Wicedyrektor Przedszkola
-
Rada Pedagogiczna,
-
Rada rodziców
-
-
Dyrektor przedszkola realizuje zadania określone w ustawie o systemie oświaty, współdziała z Radą Rodziców, Dolnośląskim Kuratorium Oświaty oraz organem prowadzącym przedszkole. Organ prowadzący przedszkole powierza stanowisko dyrektora.
-
Rada Pedagogiczna jako organ kolegialny nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu, realizuje zadania wynikające z celów kształcenia, wychowania i opieki: określone w ustawie o systemie oświaty i zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
-
Rada Rodziców jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, opiniującą i wspierającą działalność statutową przedszkola zgodnie z regulaminem Rady Rodziców.
-
W przedszkolu może być utworzona zgodnie z Ustawą o systemie oświaty Rada Przedszkola, w skład której wchodzą w równej liczbie nauczyciele i rodzice. Rada powinna liczyć co najmniej sześć osób. Kadencja trwa trzy lata. Rada Przedszkola uchwala regulamin swojej działalności.
-
Zebrania Rady Przedszkola są protokołowane w posiedzeniach Rady Przedszkola może brać udział z głosem doradczym dyrektor placówki./art. 51 pkt. 6 Ust o systemie oświaty/
-
Rodzice przez swoja, reprezentację tj. Radę Rodziców maja możliwość wpływania na dobór nauczyciela pracującego w danym oddziale. Po rozpatrzeniu wniosku w tej sprawie decyzję podejmuje dyrektor.
§ 12
-
W przedszkolu może być powołany wicedyrektor.
-
Wicedyrektor przedszkola działa w ramach udzielonego przez dyrektora pełnomocnictwa i ponosi przed nim odpowiedzialność zgodnie z zakresem czynności.
§ 13
-
Organy przedszkola współdziałają ze sobą
-
Współdziałanie organów Przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu placówki.
-
W celu zapewnienia realizacji statutowych zadań przedszkola, rodzice i nauczyciele współdziałają w zakresie:
- realizacji planu pracy przedszkola;
- organizacji i współuczestnictwa w prowadzeniu zajęć wychowawczo-dydaktycznych;
- ustalenia kierunków oddziaływania psychologiczno – pedagogicznego na rozwój wszystkich sfer osobowości dziecka.
§ 14
Rodzice mają prawo do:
-
Przekazywania dyrektorowi opinii, wniosków dotyczących pracy przedszkola (organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, organowi prowadzącemu).
-
Uczestniczenia w zajęciach i zebraniach dotyczących wymiany informacji, uzgodnienia dalszych kierunków pracy w danej grupie.
-
Uzyskiwania rzetelnej informacji o swoim dziecku, opartej na obiektywnej i wszechstronnej obserwacji pedagogicznej.
§ 15
Spory między organami przedszkola rozwiązywane są poprzez:
-
negocjacje rodzica z nauczycielem prowadzi dyrektor
-
negocjacje rodzica z dyrektorem prowadzi organ sprawujący nadzór pedagogiczny i prowadzący.
VI ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 16
-
Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym, określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora placówki w terminie ustalonym przez organ prowadzący. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
-
W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się w szczególności: czas pracy poszczególnych oddziałów, liczbę oddziałów, liczbę pracowników, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, termin przerwy wakacyjnej.
-
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.
-
Zasady doboru dzieci mogą być rozszerzone np.: według potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
-
Dopuszcza się grupy mieszane 3-4 latki, 4-5 latki, 5-6 latki.
-
Liczba dzieci w oddziale powinna wynosić nie mniej niż 15 i nie może przekroczyć 25.
-
Decyzję o przyjęciu do przedszkola dzieci niepełnosprawnych i utworzenie oddziału integracyjnego podejmuje Dyrektor przedszkola.
-
W oddziałach, do których przyjęto dzieci niepełnosprawne, liczba wychowanków powinna wynosić od 15 do 20, w tym 3-5 dzieci niepełnosprawnych.
-
Kwalifikując dziecko niepełnosprawne do grupy należy uwzględnić: przygotowanie metodyczne nauczycieli, orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, stan zdrowia dziecka, liczebność dzieci w oddziale, warunki bazowe placówki, akceptację organu nadzoru pedagogicznego, zgodę organu prowadzącego na zatrudnienie osoby do opieki.
-
Na realizację podstawy programowej przeznacza się 5 godzin dziennie w czasie codziennej pracy przedszkola przy czym:
-
co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę(w tym czasie dzieci bawią się swobodnie przy niewielkim udziale nauczyciela
-
co najmniej 1/5 czasu( w przypadku młodszych dzieci ¼ czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym parku itp.(organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze itd.)
-
najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego
-
pozostały czas 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować( w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
-
Szczegółowy rozkład dnia w przedszkolu w tym ramy czasowe realizacji podstawy programowej oraz zajęć dodatkowych określa Dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
-
W zależności od organizacji i potrzeb przewiduje się następujące stanowiska: Dyrektor, wicedyrektor(funkcja społeczna), nauczyciel, intendent, pomoc nauczyciela, woźna, kucharka, pomoc kuchenna, ogrodnik, konserwator, dozorca.
-
Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada: sale zabaw wydzielone dla każdego oddziału, zaplecze magazynowo kuchenne, szatnię, ogród przedszkolny z odpowiednim wyposażeniem ogrodowym
-
Przedszkole świadczy bezpłatne usługi w zakresie nauczania, wychowania i opieki dla dzieci trzy i czteroletnich w zakresie 5 godzin dziennie od godziny 7.00 do 12.00
-
Bezpłatne usługi w zakresie nauczania, wychowania i opieki dla dzieci objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego realizowane są w wymiarze 8 godzin dziennie od godziny 7.00 do godziny 15.00
VII REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA
§ 17
Rekrutacja dzieci do przedszkola przeprowadzana jest w oparciu o zasadę powszechnej dostępności przy użyciu systemu elektronicznego.
§ 18
-
Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 3-6 lat. (w przypadku, gdy w przedszkolu funkcjonują grupy dzieci 6-cio letnich)
-
Dziecko, które ukończyło 2,5 roku może zostać przyjęte do przedszkola, w trakcie roku szkolnego, w przypadku gdy:
-
zaspokojone zostały potrzeby dzieci w wieku 3-6 lat,
-
placówka dysponuje wolnymi miejscami,
-
do przedszkola uczęszcza rodzeństwo.
-
§ 19
-
Dzieci korzystające z usług przedszkola nie biorą udziału w rekrutacji.
-
Dziecko może kontynuować pobyt w przedszkolu w przypadku gdy rodzice dziecka złożyli w te Oświadczenie woli korzystania z usług przedszkola na następny rok szkolny 7 dni przed dniem rozpoczęcia rekrutacji
-
W przypadku nie złożenia przez rodziców dziecka, w wyznaczonym terminie, Oświadczenia woli korzystania z usług przedszkola na następny rok szkolny, nie zostanie podpisana pomiędzy rodzicami dziecka a przedszkolem Umowa o świadczeniu usług na następny rok szkolny, a zwolnione miejsce zostaje wykazane do procesu rekrutacji.
-
Dziecko, którego rodzice nie złożyli w wyznaczonym terminie Oświadczenia woli korzystania z usług przedszkola na następny rok szkolny, może wziąć udział w rekrutacji do przedszkoli zgodnie z zasadami przyjętymi do procesu rekrutacji.
-
Dzieci w wieku 6 lat realizują roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne w przypadku gdy:
-
w przedszkolu prowadzony jest oddział sześciolatków
-
rodzice dziecka złożyli Oświadczenie woli korzystania z usług przedszkola na następny rok szkolny,
-
w trakcie roku szkolnego przedszkole dysponuje wolnymi miejscami w grupie dzieci sześcioletnich.
§ 20
- Zasady oraz terminy postępowania rekrutacyjnego ustala dyrektor w porozumieniu z Prezydentem Miasta Wrocławia.
- Terminy oraz kryteria są podane do publicznej wiadomości przez dyrektora przedszkola przy pomocy stosownego zarządzenia.
VIII NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 21
-
W przedszkolu zatrudniani są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym
-
Nauczyciele przedszkola prowadzą prace dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawa programowa i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
-
Do zakresu zadań nauczycieli należy:
-
Planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość.
-
Wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań
-
Prowadzenie obserwacji mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.
-
Prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (nauczyciele dzieci sześcio- lub pięcioletnich, których rodzice zdecydują o posłaniu ich do szkoły w wieku 6 lat).
-
Stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowani.
-
odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza terenem w czasie wycieczek, spacerów itp..
-
Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną itp..
-
Planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.
-
Dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń.
-
Eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci.
-
Współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (opiekunów prawnych) do znajomość zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
-
Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności opiekuńczej i wychowawczej – zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących.
-
Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym.
-
Nauczyciel ma prawo w swojej pracy korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, a także wyspecjalizowanych w tym zakresie instytucji.
-
Nieobecność nauczyciela na zmianie w danym dniu, zobowiązuje do ustalenia zastępstwa innego nauczyciela.
-
W przypadku, gdy nie jest możliwe ustalenie zastępstwa, lub gdy liczba dzieci w grupie w danym dniu jest mniejsza niż 15 dopuszcza się możliwość dzielenia grupy z innymi w celu zapewnienia bezpieczeństwa i opieki pedagogicznej.
-
W przedszkolu zatrudnia się dyrektora i innych nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi
-
Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i pracowników administracyjno obsługowych określają odrębne przepisy.
-
Liczbę pracowników ustala dyrektor przedszkola w oparciu o wytyczne do arkusza organizacji pracy na dany rok szkolny.
-
Etatyzacja w przedszkolu jest zatwierdzona przez organ prowadzący placówkę w uzgodnieniu ze Związkami Zawodowymi.
-
Dyrektor przedszkola ustala Dla poszczególnych pracowników ich zakresy czynności. Zakresy obowiązków wynikają z przepisów prawa w szczególności Kodeksu Pracy, Karty Nauczyciela i niniejszego Statutu. Zakresy obowiązków stanowią integralna cześć umowy o prace i znajdują się w aktach osobowych pracownika
§ 22
Nauczyciel realizuje program wychowania przedszkolnego dopuszczony do użytku przez dyrektora przedszkola.
§ 23
-
Nauczyciel ma prawo korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
-
Nauczyciel przestrzega Konwencji Praw Dziecka, wykonuje czynności zgodnie z Kartą Nauczyciela, Ustawą o Systemie Oświaty oraz Kodeksem pracy
§ 24
Do zadań dyrektora należy:
- Kierowanie jednoosobowo Przedszkolem i reprezentowanie go na zewnątrz.
-
Podejmowanie decyzji samodzielnie wynikających z przepisów ustawy o systemie oświaty a także udzielonego mu przez Prezydenta Wrocławia pełnomocnictwa.
-
Powołanie komisji rekrutacyjnej;
-
Wyznaczenie przewodniczącego komisji rekrutacyjnej;
-
Podanie do publicznej wiadomości kryteriów rekrutacji do przedszkola, trybu postępowania rekrutacyjnego, wykazu wymaganych dokumentów oraz terminu rekrutacji;
-
Rozpatrywanie odwołań rodziców/opiekunów prawnych od postanowień komisji rekrutacyjnej;
-
Poinformowanie w formie pisemnej wójta/ burmistrz/ prezydenta miasta, właściwego dla miejsca zamieszkania kandydata do przedszkola o nieprzyjęciu go do placówki, w sytuacji, gdy kandydat podlega obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu;
- Informowanie dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka,
o spełnianiu obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz
o zmianach w tym zakresie.
§ 25
-
W Przedszkolu, za zgodą organu prowadzącego, może być utworzone stanowisko wicedyrektora lub inne stanowisko kierownicze.
-
Powierzenia i odwołania ze stanowiska wicedyrektora dokonuje dyrektor Przedszkola, po uzyskaniu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i organu prowadzącego.
-
W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go wicedyrektor w zakresie, do jakiego został upoważniony.
-
Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji między nim a dyrektorem.
-
W przypadku nieobecności dyrektora reprezentuje placówkę na zewnątrz.
§ 26
Do obowiązków pracowników administracyjno – obsługowych należy:
-
Wykazywanie troski w tworzeniu warunków zapewniających dzieciom pełne bezpieczeństwo.
-
Rzetelne wywiązywanie się z obowiązków służbowych wynikających z zadań określonych przez dyrektora w zakresie obowiązków i regulaminie pracy.
-
Tworzenie atmosfery życzliwości wobec każdego dziecka, ich rodziców i współpracowników.
-
Szczegółowe zakresy czynności dla pracowników przedszkola ustala dyrektor placówki.
IX WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 27
- Wychowankami przedszkola są dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola w roku kalendarzowym, w którym rozpoczynają 3 lata, do końca roku kalendarzowego, w którym kończą 7 lat.
- Dyrektor Przedszkola w szczególnie uzasadnionych przypadkach np. kiedy są wolne miejsca w grupie najmłodszej lub gdy do przedszkola uczęszcza rodzeństwo, może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku życia.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat,nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
- Dziecko w wieku 5 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu
- Obowiązek o którym mowa w pkt. 4 rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko ukończy 6 lat.
W przypadku dzieci o których mowa w pkt.3 obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny,w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego. - O realizacji obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dyrektor przedszkola powiadamia dyrektora szkoły właściwej dla zameldowania dziecka.
- Dzieci, którym na podstawie orzeczenia wydanego przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną odroczono realizacją obowiązku szkolnego,mogą uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończą 8 lat.
- Decyzję o odroczeniu lub przyspieszeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły podstawowej w obwodzie w którym dziecko mieszka po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.
§ 28
W przedszkolu dziecko ma prawo do:
-
Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo -dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
-
Korzystania z poradnictwa pedagogicznego i psychologicznego za zgodą rodziców.
-
Ukierunkowanego rozwoju zdolności i zainteresowań.
-
Zorganizowanej nauki katechezy na wniosek rodziców, uznając prawo do religijnego wychowania dzieci.
-
Niestosowanie żadnych zabiegów lub badań lekarskich bez zgody rodziców. /W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia choroby u dziecka np. temperatura, ostry ból. omdlenia itp., nauczyciel powiadamia rodziców celem wcześniejszego odebrania dziecka z przedszkola/.
-
Rozwijania swoich zainteresowań i zdolności
X WAKACJE
§ 29
-
Przedszkole pracuje cały rok z wyłączeniem miesięcznej przerwy wakacyjnej określonej w arkuszu organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny.
-
Informację o przerwie wakacyjnej w danym roku podaje dyrektor do wiadomości rodziców na początku roku kalendarzowego do końca stycznia ( w celu dostosowania urlopów wypoczynkowych rodziców)
-
Zgodnie z zapisami Konwencji Praw Dziecka, w czasie miesięcznej przerwy wakacyjnej uwzględnia się prawo dziecka do odpoczynku.
-
Podczas przerwy wakacyjnej rodzice mogą zapisać dziecko do innego przedszkola.
Decyzję o przyjęciu dziecka do przedszkola w okresie wakacyjnym podejmuje dyrektor, w miarę posiadania wolnych miejsc.
XI SPRAWY RÓŻNE, DIETY, CHOROBY PRZEWLEKŁE
§ 30
- Dziecko ,które przyjmowane jest po raz pierwszy do przedszkola powinno mieć opanowane podstawowe czynności samoobsługowe w zakresie toalety i spożywania posiłków.
- Rodzic jest zobowiązany niezwłocznie poinformować Przedszkole o przyczynie nieobecności dziecka w przedszkolu, a szczególnie o zaistniałej chorobie dziecka.
- Rodzic ma obowiązek informowania dyrektora oraz nauczycieli wychowawców przedszkola o problemach zdrowotnych swojego dziecka
- Do przedszkola nie mogą uczęszczać dzieci, które ze względu na stan zdrowia wymagają specjalnej opieki medycznej pielęgniarskiej np. w zakresie ustalania poziomu cukru, podawania insuliny, cewnikowanie, specjalne inhalacje, podawanie lekarstw itp.)
- Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci z dietą ogólną przedszkolną, dietą wykluczającą niektóre produkty, dietą wykluczającą podstawowe alergeny
- Wniosek o przygotowywanie posiłków pozbawionych niektórych składników lub ich zastąpienia innymi rodzic składa do dyrektora przedszkola.
- Do wniosku rodzic dołącza zaświadczenie lekarskie potwierdzające konieczność zastosowaniaeliminacji składników – alergenów niekorzystnych dla zdrowia.
- Ostateczną decyzje podejmuje dyrektor przedszkola po konsultacji z intendentem.
XII SKREŚLENIE DZIECKA Z LISTY
§ 31
-
Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą Dyrektora Przedszkola do skreślenia dziecka z listy przedszkolaków w n/w przypadkach:
-
Zaleganie rodziców z odpłatnością za Przedszkole, powyżej 2 okresów płatności.
-
Braku pisemnego usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka w przedszkolu obejmującej co najmniej 30 dni.
-
Powtarzającego się nie przestrzegania przez rodziców ( prawnych opiekunów) rozkładu dnia w przedszkolu ( godziny przyprowadzania i odbierania dziecka).
-
Nie podania, zatajenia informacji o stanie zdrowia dziecka w karcie zgłoszenia np. choroby przewlekłe, posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub posiadanie opinii kwalifikującej dziecko do zajęć specjalistycznych.
-
Częstego stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci, mimo zastosowania poniższej procedury:
-
indywidualna terapia prowadzona przez nauczyciela i specjalistę z dzieckiem w formie zajęć indywidualnych i grupowych
-
konsultacje z rodzicami i terapia rodzinna,
-
konsultacje i terapia w specjalistycznych instytucjach,
-
rozmowy z dyrektorem,
-
-
Rodzice w sytuacji określonej w pkt. e nie podejmują współpracy w zakresie terapii dziecka.
-
-
Skreślenia dziecka z listy przyjętych wychowanków w przypadkach , o których mówi pkt 1 dokonuje dyrektor stosując poniższą procedurę:
-
upomnienie ustne rodziców/opiekunów przez dyrektora;
-
wysłanie do rodziców lub doręczenie za potwierdzeniem odbioru pisma informującego o naruszeniu zapisów Statutu;
-
wyznaczenie dodatkowego 14 dniowego terminu w zakresie uregulowania odpłatności;
-
ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa- negocjacje dyrektora, psychologa z rodzicami;
-
zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych ( np. MOPS, PPP…);
-
przedstawienie członkom Rady Pedagogicznej sytuacji nie przestrzegania zapisów pkt. I i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka;
-
podjęcie uchwały przez Radę pedagogiczną w sprawie skreślenia z listy wychowanków
-
rozwiązanie umowy o świadczeniu usług
-
-
Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej
-
Rodzice mają prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu ich dziecka w ciągu 14 dni od jej otrzymania do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty.
XIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE:
§ 32
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację stosownie do obowiązujących przepisów w zakresie działalności:. dydaktyczno -wychowawczej, administracyjnej, gospodarczej.
§ 33
Przedszkole posługuje się pieczęciami według wzoru zawartego w załączniku do niniejszego Statutu.
§ 34
- Postanowienia niniejszego Statutu wchodzą w życie 14 dni po uchwaleniu przez Radę Pedagogiczną, /Uchwała RP z dnia 24.03.2014r.
- Traci moc Statut z dnia 23.02.2010r.
- Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem 07.04.2014r.